En aquesta segona part sobre els perfils emergents en l’enginyeria ens centrarem en la transformació del sector de l‘automoció, un dels principals ocupadors dels enginyers al nostre país, analitzant com afecten aquests canvis a la professió.

La indústria de l’automoció ha experimentat nombrosos canvis en els darrers anys, especialment relacionats amb la introducció dels vehicles elèctrics. Una transformació que ara sembla imparable. De fet, els informes apunten que aquesta transformació serà obligatòria a partir de 2040, amb possibles prohibicions en la venda de vehicles de combustió.

NOVES FEINES

Aquests nous models de vehicles són més simples i requereixen menys manteniment. En conseqüència, requereixen menys empleats per ser produïts. Això podria ocasionar una considerable pèrdua de llocs de treball i de superàvits en aquest sector. Més que preocupar, aquestes modificacions ens han de portar a prendre consciència que els empleats que es requeriran en el futur de l’automoció seran diferents dels que hi treballen a dia d’avui, més preparats amb coneixements avançats de software i electrònica, més que no tant mecànics.

El que apunten els experts és que poden sorgir grans oportunitats, però que l’èxit estarà molt vinculat a una bona gestió de la situació per part dels governs. També cal tenir present que es podria produir un desplaçament de la indústria a nivell geogràfic, justament a aquells països més capaços d’avançar-se en el desenvolupament tecnològic.

Alguns dels enginyers que el sector de l’automoció elèctrica demanda són:

  • Software de vehicle elèctric
  • Electromecànica
  • Disseny de software de diagnòstic
  • Disseny d’esquemes elèctrics de control i potència
  • Manteniment elèctric
  • Disseny de components interns de càrrega, bateries
  • Projectes d’instal·lació i manteniment d’estacions de càrrega.

Dins les ofertes de treball podrem trobar entre els requeriments els coneixements d’HIL, D-Space, Autocad, Labview, Matlab i Solid Works, ePlan, See Electric, ERP+CRM, SW Test (proves de software), ATEX, configuració de components DEM i DCM, Battery Boxes… 

Per acabar, fer referència a l’informe de l’European Association of Electrical Contractors (AIE). Segons aquest document, entorn al 2030 s’hauran creat uns 171.000 llocs de treball dins la indústria de l’automòbil. També de retruc altres en altres sectors com EERR i l’autoconsum. En les gràfiques que segueixen es pot observar com la creació d’ocupació supera amplament la destrucció de llocs de treball, a més de mostrar la distribució aproximada dels nous perfils professionals.

Font dels gràfics: European Association of Electrical Contractors (AIE).

UNA MICA D’HISTÒRIA

El canvi en la indústria automobilística tot just comença, però, si tirem la vista enrere, comprovarem que té un origen prou llunyà, a més de molt camí encara per recórrer.

El primer vehicle elèctric data del segle XIX. De fet, els primers cotxes que es van inventar funcionaven d’aquesta manera, però al segle XX van deixar pas als vehicles de combustió que hem estat utilitzant durant dècades. A partir dels 90 es va recuperar el vehicle endollable. Des d’aleshores hem assistit a la modernització de les flotes de transport públic o a fenòmens com el del carsharing, tots ells canvis que tenen per objectiu la reducció dels contaminants produïts per la combustió als motors, l’emissió de fums o la contaminació acústica. Els vehicles elèctrics, a més, ofereixen possibilitats fins ara poc explorades pel sector automobilístic, com la possibilitat de produir energia, a més de consumir-la, retornant-la a la xarxa elèctrica. Són els vehicles 2Grid, que també poden ser vehicles híbrids.

Cristina Olmos, Departament del Col·legiat, Comunicació i Màrqueting d’ENGINYERS BCN.